Friday 5 July 2013

Kenapa Kita perlu Boikot Barang Cina? Part 3


21.        Di syarikat cina, mana-mana kerja kuli dan gaji rendah seperti di kilang-kilang, diberikan kepada orang Melayu. Mana-mana kerja pentadbiran dan bergaji tinggi, diberikan kepada orang Cina.

22.        Sedangkan, bila kamu membeli daripada orang Melayu, wang tersebut dapat dizakatkan dan diwakafkan untuk membuat masjid-masjid, sekolah-sekolah anak yatim dan menaikkan ekonomi ummah.

23.        Disamping itu, jika sesebuah syarikat Melayu bertambah besar, mereka memerlukan tambahan pekerja, jadi ini mewujudkan peluang pekerjaaan kepada orang Melayu.

24.        Gaji anda yang bekerja di syarikat orang Melayu tidak akan didiskriminasikan seperti di syarikat cina.

25.        Peluang anda untuk naik pangkat dan naik gaji adalah lebih cerah di syarikat orang Melayu jika syarikat tersebut bertambah maju.

26.        Dan akhirnya, bila kuasa ekonomi orang Melayu bertambah kuat dan kukuh, kita tidak dipandang rendah  dan hina. Tetapi sebaliknya mereka yang akan rasa takut dan kerdil terhadap kita.

27.        Saya mahu bertanya kepada kamu semua, kenapa DAP berani menyuarakan pendapat-pendapat mereka, di ruang-ruang akbar, di internet dan forum terbuka tanpa rasa takut dan gentar? Pendapat mereka seperti ingin menjadikan negara ini sebuah republik tanpa sistem beraja, menghapuskan hak istimewa orang Melayu dan menjatuhkan agama Islam bukan lagi sebagai agama rasmi?

28.        Kerana mereka memandang kamu orang-orang Melayu dengan pandangan yang rendah, sinis dan hina. Seperti mana kita memandang rendah kepada orang Indonesia, Bangladesh dan Nepal yang berkerja di Malaysia. Seperti itulah pandangan mereka terhadap bangsa Melayu. Bagi mereka, tahap orang Melayu, Indonesia, Bangladesh dan Nepal sama saja. Cuma kelebihan orang Melayu berbanding dengan orang Indonesia, Bangladesh dan Nepal adalah, orang Melayu masih lagi memegang kuasa politik. Bila orang Melayu sudah hilang kuasa politik, orang Melayu bolehlah disama tarafkan dengan orang Indonesia, Bangladesh dan Nepal. Kerana apa mereka memandang orang-orang Melayu begitu rendah sebegini?

29.        Buktinya, sudah ramai orang Melayu yang berkerja kilang, bekerja di stesen2 minyak, jadi jaga dan menjadi kuli2 di syarikat2 orang Cina, dimana jawatan orang Melayu ini dan gaji mereka adalah hampir sama dengan pekerja Indonesia, Bangladesh atau Nepal. Tetapi taukey atau bosnya mesti orang Cina. Orang Cina tidak akan bekerja sebagai operator kilang atau jadi kuli.



30.     Cubalah kamu pergi ke stesen2 minyak, kamu akan perasan, orang Melayu kita dan orang Bangladesh, kerjanya hampir sama. Dan gajinya hampir sama, mungkin beza RM200 atau RM300 aje. Taraf orang Melayu sama saja dengan taraf orang Bangla. Kerana jawatan dan gaji orang Melayu sama saja dengan orang Bangla. Kerana itulah mereka memandang kita dengan sebelah mata sahaja.

No comments:

Post a Comment